"A világ egy könyv, és aki nem utazik, az csak egyetlen lapját olvassa el." (Szent Ágoston)

Lány bőrönddel

Roadtrip a tűz és jég országában

avagy 10 nap Izland útjain

2019. június 05. - tfruzsa

img_9418.jpegHa csak egy szóval lehetne ezt az országot jellemeznem, akkor az a szó a varázslatos lenne. Imádtuk minden percet, amit ebben a gyönyörű országban tölthettünk. Drága? Persze. 5 percenként változik az idő? Bizonyám. Visszamennék? Minden szó nélkül.

92fa8811-72ec-4af9-b62a-7efbc97b97c4.jpeg12 (13) napot töltöttem egy kolléganőmmel ebben a csodálatos szigetországban, ebből 10 napot töltöttünk az utakon. Legfőképpen a Ring Road 1-en haladtunk, amin szuperül körbe lehet járni az országot, akár egy kisebb autóval is. Persze ehhez az is szükséges, hogy ne a tél kellős közepén érkezzünk meg Izlandra, mert sok helyen az utak járhatatlanok a hatalmas hó mennyiségtől. De azért május elején se lepődjünk meg 10 centi hótól. ;)

Az olcsó fapados repjegyeknek köszönhetően az elmúlt években Izlandon is hihetetlen mértékben megemelkedett a turisták száma. Mi május elejére raktuk az utunkat, ami még pont a főszezon indulása előtt van, de azért már mi is érzékeltük a főbb attrakciók körül a megnövekedett turista számot. Bevallom őszintén ez sokszor minket is zavart, főleg miután olyan helyeken is jártunk, ahol rajtunk kívül csak egy-két turista kószált. A hatalmas látogatószám nem csak a természet kárára van, hanem az árakéra is. Nyáron több helyen is megduplázódnak, akár triplázódnak az árak, mint például autóbérlésnél vagy szállásfoglalásnál. Ha főszezonban tervezünk utazni, akkor érdemes mindent előre foglalni, különösen a legismertebb látványoságoknál. Esélyes, hogy már csak a drága szállások maradnak mire odaérünk, vagy ha körutat tervezzünk autóval, akkor lehet, már nem jut autó, vagy nem jutunk be egy látnivalóhoz azon napon, amikorra terveztük (pl. Blue Lagoon).

Az utazásaimra általában egy körülbelüli költségevetéssel készülök, hogy nagyjából mennyibe is fog nekem ez „fájni”, majd a végén látom, hogy plusz/minusz mennyire sikerült ezt tartani. Ebből kifolyólag ezért nem is szoktam a bejegyzéseimben erről pontosan beszámolni. Ez alkalommal azonban kicsit részletesebben készültem az útitervvel és a kiadásokkal számotokra, egybe kötve tippekkel, meg persze egy kis élmény beszámolóval megtűzdelve :) :

1. nap: érkezés reggeli járattal a Keflavík Reptére, ami olyan egy órányira img_7823.jpegtalálható Reykjavík belvárosától. Nyáron vannak helyi buszjáratok olcsón (!), de amikor én utaztam ki csak a nagy transzfer buszokkal talákoztam, amik egy útra olyan 25 €-ba kerülnek, de háztól házig visznek! Kifele menet nem lehet eltéveszteni ezeket(Flybus, Orange bus etc). Betegen utaztam ki, így a délutánt ágyban töltöttem, hogy kicsit visszaerősödjek, szóval nem sok mindent tudok erről a napról elmondani, csak annyit, hogy a Bonusban(viszonylag olcsó szupermarket) az első dolog amit találtam, az egy Magyaroszágról importált kétszersült volt. :D

2. nap: Még gyenge, de már jobb kondícióban vágtam neki Reykjavík városának a felfedezésébe. A főváros főbb látnivalóit egy nap alatt meg lehet nézni egy gyalogos városnézés keretein belül, ahogy én is tettem.
Top látnivalói:
- Hallgrímskirkja - aminek a tetejéből csodás kilátás nyílik Reykjavíkra, persze pont akkor a lift felújítási munkálatai miatt én erről lemaradtam.
- Harpa Concert Hall - ahová akkor is érdemes elmenni, ha nem tervezünk beülni egy előadásra, mert maga az épület szerkezete valami elképesztő, jó időben pedig egyszerűen varázslatos, ahogy a fény megtörik az ablaküvegen.
- the Sun Voyager
- Laugavegur utca - kézműves termékek boltjaival, pubokkal, éttermekkel és kávézókkal - egyszerűen csak klassz sétálni ott ;)
- Reykjavík városháza
- Viking múzeum
Szállás: Reykjavik - Downtown HI Hostel 10 ágyas női szoba, 43 € (2éjszaka) nem sokkal drágábban lehetőség van saját szobára is kétfőre. Reggeli kérhető. Mivel a kolléganőm egy nappal később érkezett, nekünk ez volt a legoptimálisabb.

3. nap: Amikor is végre megkezdtük a körutazásunkat. (HIPHIPHURRÁ ;)) Első napos programunknak a Golden Circle-t terveztük, ami kellemesen egy napos program akár Reykjavíkból is. Mi is az Golden Circle? 3 természeti jelenség helyezkedik el egy háromszögben: Gullfoss vízesés(A visitor centerben érdemes a lamb soupot kipróbálni ;), Geysir, Thingvellir National Park (A nempzeti parkot kivéve, mindegyik ingyenes látogatható, ez szinte igaz mindenhol Izlandon). Ezek után mi útnak indultunk észak felé, ahol rohamosan csökkent a turisták száma, és a boltok nyitvatartás ideje.
Éjszakánkat Borgarnesben töltöttük – Borgarnes HI Hostel, két ágyas szoba, közös fürdőszoba (53€ két főre) - szuperül felszerelt konyha.

Tipp: Akár étteremben, akár önellátásosan terveztek egy utat Izlandon, érdemes csekkolni az éttermek, illetve boltok nyitvatartását. Izlandon minden rövidítetten működik, vagy sok helyen vasárnap nincsenek is nyitva a helyek. Alkoholt "alkohol boltban" árulnak (Vínbudin néven futnak), sört a szupermarketekben max 2,5 %-ig találunk (hááát, nem lett a kedvencünk:D).

4. nap: csak pár útmenti vízesés megtekintése, mert azokat sose lehet megunni: Hraunfossar, Barnafoss (igenigen a barnafost is megnéztük, "bocsi, nem tudtam kihagyni" :D). Majd tovább haladva a Hvitserkur-nél álltunk meg, ami egy olyan bazalt boltozat, ami 15 méterre emelkedik ki a tengerből, sokan az észak-nyugati izlandi trollnak hívják, de hasonlít egy rinocéroszhoz is. Döntsétek el magatok. :)
É
jszakázás Blönduósban – Guesthouse Kiljan 58,50 € két ágyas szoba, közös fürdőszoba, szuper házi étteremmel - viszonylag baráti izlandi árral, reggeli kérhető.

5. nap: Egy gyors csobbanás a végtelen mendencébe Hofsosban – ahonnan csodálatos kílátásunk img_8550.jpegnyílik a fjordokra, plusz élvezet volt számunkra, hogy kb. félórán keresztül miénk volt az egész. ;) Ebéd megálló Siglufjördurban, ahol egy szuper éttermet találtunk, Hannes Boy Cafe név alatt és itt próbáltuk ki a Segull 67-et is, ami az egyik kedvenc sörünké vált Izlandon. Segull 67 egy családi sörfőzde tulajdonában áll, szerveznek gyárlátogatást és sörkóstolókat is.
Éjszakánkat a semmi közepén Storu-Laugarban töltöttük – a Storu-Laugar Guesthouse-ban 64,80 €-ért: két ágyas szoba, saját fürdő szobával, reggelivel, kint hot tub és jacuzzi. Egyik kedvenc szállásunk volt. :) Igény esetén itt is házi vacsora kapható, kicsit a kubai casákhoz lehetne ezeket a helyeket hasonlítani.

6. nap: Myvatn-i tó, egy mai napig aktív vulkáni területen helyezkedik el. Nem messze a tótól található Dimmuborgir, ami egy hatalmas láva terület. A hely érdekessége, hogy különböző különleges formákat ölt az egész parkban, innen feltúrázhatunk Hverfjall-hoz, egy hatalmas vulkáni kráterhez (erősen ajánlok ehhez egy jó túracipőt). A közelben helyezkedik még el Maar Viti, ami egy szintén hatalmas kárter, és Dettifoss, egy újabb gyönyörű vízesés. Extra tipp: Myvatn Nature Bath - egy mini Blue Lagoon. :)
Éjszakázás Eyjólfsstadirban, ismét a semmi közepén :) – Eyjólfstaddir Guesthouse 54 € két ágyas szoba, közös fürdőszoba, reggelivel.

7.napunk reggelét először is egy kis hótakarítással indítottuk. A napunk nagy részét autóban töltöttük, mert a változó idő (hó, köd, napsütés, eső kombinációja) miatt úgy döntöttünk nem megyünk tovább északra, hanem a tenger mellett elindulunk délre és megnézzük a fjordokat. Seydisfjördurban tartottunk egy hosszabb szünetet kávéval és sütivel. Egy tüneményes kávézó található a Hotel Aldan alatt, Nordic Restaurant néven találtam meg a Googleban később. Az út alatt többnyire akkor álltunk meg, amikor el akartunk lőni gyorsan vagy 50 képet, ami nagyjából minden negyed órában megtörtént. :D
Éjszakázás Höfn-ben – House on the Hill, saját szoba, közös fürdőszoba 56,70 €-ért, felszerelt konyhával. Höfn nevezetessége a homár így mi is kóstolót tarottunk belőle a Z Bistro-ban, jól főznek, tudom ajánlani. ;)

8. napunkat ismét hot pottal indítottuk, mert miért ne? Hoffelben ismét a semmi közepén. ;) Ezután Jökulsarlón gleccser tó következett, ahol befizettük magunkat egy hajó túrára (érdekes volt, de lehet nem fizetnék be újra rá). Meg persze a mellette fekvő Diamond Beach kihagyhatatlan. ;)
Éjszakázás Hvollban – Hvoll Hostel 65,40 € két ágyas szoba, közös fürdő szoba, hatalmas konyha, de nem ér annyit, mint a többi szállásunk. Sajnos az útitervünkhöz ezt találtuk a legoptimálisabbnak.

Szállás, étkezés(főzés): minden hostel, vendégház, ahol megszálltunk szuper tiszta volt, a konyhák teljes mértékben felszereltek, és iszonyatosan kényelmes ágymatracok vannak mindenhol, minden este úgy aludtunk mint a bébik. ;)

9. napunkat egy kis testmozgással töltöttük a  Skaftafell Nemzeti Parkban, ahol a Svartifoss vízesés is található, plusz ha feltúrázunk még magasabbra a vízeséstől, akkor szuper kilátás nyílik a gleccserre.
Szállásunk Kirkjubæjarklausturban a Hotel Klaustur-ban 77,66 € egyetlen hotelünk az útunk során, szépszép, de közelébe se érhet egy-két vendégháznak.

10. nap: Visszaérkezés az egyik leglátogatottabb izlandi részhez, de persze ezek is kihagyhatatlan részei Izlandnak: Vík, Skogar - Skogafoss, Seljalandsfoss, Gljúfrafoss – hatalmas szerencsénk volt a vízesésekkel, hisz napos időben tudtuk megtekinteni, sőt dupla szívárványt is láttunk. :)
Éjszakázás Hvolsvollurban – Lindartun Guesthouse 65,61 € két ágyas, közös fürdőszoba (rajtunk kívül még egy vendég volt), reggelivel (friss gofrit csinálhattunk magunknak:)) - másik nagy kedvenc vendégházunk.:) + hatalmas szuperül felszerelt konyha. A fogadó csaj baromi kedves volt. Egyszerűen klassz minden ezen a helyen. :)

11. nap: Utunk majd vége előtt még egy túrázás iktattunk be Reykjadalurnál, és hot potozást (végre ingyen) a 40 fokos folyóban. :) A visszafelé vezető úton egy éttermet/vendégházat találtunk, ahol nagyon jól főznek, és nagyon finomak a sütemények. :) - Skyr Guesthouse -
Éjszakázás Ölfusban – Cora house & horses 49 € két ágyas szoba, közös fürdőszoba. A tulajdonosnő nagyon kedves, a ház együtt van egy hatalmas lovasfarmmal. Igen,lehet lovagolni is izlandi pónikon, bár én eléggé drágának találom – két óra kb. 85-90 €, de lehet valakinek ez az álma. :) Nagyságrendelig mindenhol ennyiért lehet igénybe venni ezt a szolgáltatást.

12. nap: Reykjavíkba visszatérésünk előtt a híres Blue Lagoon volt a terv, majd a 85 €-es belépőjegy árak kicsit hanyatt vágtak minket, és úgy döntöttünk majd akkor kipróbáljuk, amikor nyugdíjasok leszünk. Helyette inkább ettünk egy izlandi menüsort ebből a pénzből. – Nekünk ez jobban belefért az értékrendünkbe. 7 fogásos menü a Sæta Svínið Gastropub-ban.(bálna, puffin, ló, bárány etc.) Meg amúgy is szörnyű idő volt aznap, nem is lehetett volna a Blue Lagoon-t élvezni, inkább maradtunk a melegben finom ételekkel és italokkal a hasunkban. :D
Éjszakázás: Reykjavík Downtown Hi Hostel-ben ismét. - 20 € 10 ágyas női szoba - Ismét ez volt az opcionális számunkra, mivel a kolléganőm egy nappal tovább maradt.

13. nap: út a reptérre, búcsú Izlandtól. :(

Végül pedig most következzen egy kis gasztronómiai képválogató, hogy miket is ettünk/ittünk az út során. :) Hisz, akik már régebb óta követik a blogot tudják, hogy a gasztronómia nagyon fontos szerepet játszik az útjaim alatt. :)

Költségek összesítve egy főre (2fő esetében):

Szállás: 303,85 €
Ruha mosás: 1,90 €
Autó bérlés: 337 € (egy KIA Ceed-del jártuk körbe Izlandot. Eredetileg egy Toyota Aygo-t foglaltunk a Blue Car Rental-nál, azonban Upgradet kaptunk. Teljes körű biztosítással béreltük az autót. Érdemes 30 nappal előre foglalni az autót, mert sok cégnél 10-15 % kedvezményt is kaphatunk J )
Benzin: 104,50 €
Parkolási díjak: 5,50 €
Étel & Ital: 173,20 €
Boat Tour: 42,40 €

Összesen: 968,35 €

Repülőjegy eredetileg: 150 € WIZZAIR, azonban a hazaút dátumát kitoltam így 50 € plusz költségem lépett fel. Az egyik legjobb barátom a WIZZAIR-nél dolgozik ezért tudtam ilyen kedvezően a jegyemhez jutni 32 kg-os extra poggyásszal. Mielőtt Lali barátom felajánlotta segítségét, alternatív opciónak tekintettem Londonon keresztül Izlandra utazni, költséghatékonyabbnak tűnt. A kolléganőm is végül emellett döntött. :)

Ezenkívül én még szuvenírekre, egyéb dolgokra kb. 250-300 € adtam ki.

Izlandot több pénzből, valószínűleg kevesebből is meg lehet járni, nekünk ennyi volt a kiadásunk végén. Egyszer sem éheztünk, normális szállásokon aludtunk, és a Blue Lagoonon kívül semmit se hagytunk ki, azok közül, amiket látni szerettünk volna. :)

és Izlandba, visszavonhatatlanul szerelembe estünk. :)

Csók a családnak.

tf.

Fotók: saját fényképek

Több képért, és friss infóért kövessetek a FB oldalamat: Lány bőrönddel

és az IG oldalamat: tfruzsa

Végül pedig egy kis "Izland másképp" képválogatás. : )

Hasznos linkek:

Hot pot kereső: https://hotpoticeland.com/

Hasonló utat jártunk be, mint ez a pár: https://mrandmrsadventure.com/category/iceland/

A cikkben található egy térkép a látnivalókkal, mi sokszor rápillantottunk ;) https://guidetoiceland.is/best-of-iceland/best-attractions-by-the-ring-road-of-iceland

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.