"A világ egy könyv, és aki nem utazik, az csak egyetlen lapját olvassa el." (Szent Ágoston)

Lány bőrönddel

Egy nap Tallinnban

2018. április 01. - tfruzsa

img_8686.JPGAz igazat megvallva Tallinn nem tartozik a kedvenc városaim közé, mégis úgy gondolom, hogy érdemes róla írni. Egyrészt azért, mert a világ legnagyobb útikönyv kiadója, a Lonely Planet 2016-ban első helyre sorolta Észtországot a 10 „best value destinations” („legjobb értékű célállomások”) között, majd az idei évben 2018-ban magát Tallinnt helyezte az élre. Másrészt Észtország csak 1991-ben vált függetlenné a Szovjetuniótól, és azóta az ország rohamos tempóban fejlődött, fejlődik. 2004-től az Európai Unió tagja, 2011-től pedig az Euró is bevezetésre került az országban.

Bár egyetlen napot töltöttem az észt fővárosban, ami persze nem elegendő ahhoz, hogy megismerjünk egy várost, egy országot, viszont betekintést nyerhetünk egy másik nemzet kultúrájába, életébe. Az én tapasztalataimmal, látottaimmal pedig adhatok egy-két tippet, annak, aki úgy dönt, hogy Tallinn felé veszi az irányt.

2015-ben egy félévet töltöttem Helsinkiben Erasmus-programmal, amikor is az egyik hétvégén komppal ellátogattam két csoporttársammal Tallinnba. A finn fővárosból kb. két óra alatt el lehet érni Tallinnt, az „olcsóság fellegvárát”. A kompjegy árak változóak attól függően, hogy mennyivel korábban vesszük meg, vagy milyen idősávban utazunk. Ha szerencsések vagyunk már 10-20 €-ért is tudunk jegyet venni a hajóra. Aki e sorokat olvassa, nem valószínű, hogy Helsinkiből akar indulni, hanem inkább Budapestről. Bár közvetlen repülőjáratot nem találtam Budapest és Tallinn között, mégis vásárolhatunk már egész kedvező áron, 30-40 ezer Ft-ért, egy átszállással repülőjegyet Észtországba. Ha viszont nem szeretnénk átszállni, akkor érdemes Lettországba, Rigába repülni, ahova az AirBaltic által már megy közvetlen járat 30ezer Ft-ért Budapestről. Riga-Tallinn között pedig 5€-től indulnak a buszjáratok árai. Így rögtön két várost/országot is megtekinthetünk egy utazással.

Sajnos mi a lehető legrosszabb napot fogtuk ki kirándulásra, egy óra városnézés után egy száraz ruhadarabom nem volt, még este 11 órakor is vizes volt a zoknim. A szörnyű idő azonban nem vette kedvünket, hogy tartalmason töltsük a napunkat, és mint a képen látszik a nap végére, azért egy kis napsütésünk is volt. :)

Tallinn óvárosa méltón tartozik az UNESCO világörökségéhez, mivel tényleg nagyon szép és rendezett, mintha visszacsöppentünk volna a közép és újkor küszöbére.  A főbb látnivalókat pontokba szedtem, amiket érdemes megtekinteni:

• Óváros
  • Aleksander Nyevskij-katedrális
  • Három nővér lakóház
  • Olaf’s chruch – gyönyörű kilátás nyílik Tallinnra a belvárosból
  • TV torony, ami magasabb, mint a St. Olaf’s templom tornya, viszont kiesik a belvárosból, sajnos nekünk nem volt időnk oda már elmenni

A szakadó eső miatt nem tudtunk az egész napunkat az utcákon tölteni, így alternatív programot kellett találnunk. Rengeteg érdekes múzeum (pl. börtön, tengerészeti, egészségügyi és így tovább) található az észt fővárosban, mi végül a kiszabadulós játék mellett döntöttünk. Az Adventure Rooms-ban voltunk, az üzemeltető fiatal srácok kedvesek voltak, a feladványokat komolyabb angol/észt nyelvtudás nélkül is meg lehetett oldani. :)

Mivel imádok enni, így természetesen van ötletem arra is, hogy hova érdemes betérni valamit enni. A Kompressor palacsinta ház egyértelműen kihagyhatatlan, isteni óriási sós, illetve édes palacsinták, megfizethető áron, és hozzá egy finom sör. A véletlenül talált francia stílusú kávézó/cukrászdát a ’The Pierre Chocolaterie’, is csak nyugodt szívvel ajánlani tudom. Bár kicsit drága, de mennyei sütemények, finom kávék. A házi süteményüket kicsit töménynek találtam az én ízlésemnek, de ez még ne vegye el a kedvetek, hogy kipróbáljátok.

hogy a mondás tartja, mi magyarok mindenhol ott vagyunk, Tallinnban ezzel az üzletekben szembesültem. Szinte minden boltban található Törley pezsgő, különböző magyar borok, Szamos marcipán, és ami a legmeglepőbb még egy magyar étterem is.

Végül pedig, hogy Tallinn miért az „olcsóság fellegvára”, vagy legalábbis a finneknek? A hajón, és a kikötőben duty free shop található, ahol nagyságrendekkel olcsóbban lehet megvásárolni mindent, mint Finnországban. Ezért a rutinosabb finnek már kisbőrönddel jártak Tallinnba vásárolni, egy-két órás forduló idővel. Az alacsony árak következtében már mindenki ivott a hazafelé úton, és rózsaszín felhőben látta a világot.. :)

Ha Észtország fejlődéséről olvasnátok többet, akkor ajánlom a HVG 2016-os cikkét.

Végül pedig itt egy kedvcsináló videó a Lonely Planet-től:

tf.

Képek: saját fényképek, IG: tfruzsa

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.