"A világ egy könyv, és aki nem utazik, az csak egyetlen lapját olvassa el." (Szent Ágoston)

Lány bőrönddel

Korea másik arca

2017. december 03. - tfruzsa

2015-ben egy szemeszter erejéig Bécsben tanultam, ahol megismerkedtem egy dél-koreai lánnyal, aki később nagyon jó barátnőm lett. Az együtt töltött félév után se szakadt meg a kapcsolatunk, bár nem beszélünk minden nap, mégis tudjuk, hogyan alakul a másik élete. A szemeszter végén természetesen mindenkivel megígértette a baráti társaságunkból, hogy egyszer ellátogatunk az ő hazájába is, Dél-Koreába. Amikor idén Kínába költöztem egy fél évre, akkor boldogan írtam meg neki, hogy: Soyeon, ráérsz Szeptember elején, mert meglátogatnálak Szöulban? - A válasz természetesen igen volt. :)

(Meg persze Észak-Korea után Dél-Korea se maradhatott ki a listámból.)

Kínai életem lezárásaként terveztem egy 10 napos kis utazást Ázsiában. A terv a következő volt: Shenyangból indulva, Szöulban egy pár nap, majd onnan repülés Ho Chi Minh Citybe (Saigon), onnan Hoi Anba, ezt követően Hanoiból haza, Magyarországra - több mint félév után. Na de ne szaladjak ennyire előre.

Szeptember 6-én délután repültem Shenyangból Szöulba, ahonnan alig egy óra alatt elérhető a hipermodern Dél-Korea. Szöul reptere elég messze esik a városközponttól, de a jól kiépített tömegközlekedési rendszerüknek 10 percenként indulnak buszok, vonatok a város minden területére. Kb. annyi időbe telt az Incheon-i reptérről bejutnom belvárosba, mint Kínából átjutni Dél-Koreába. Érdekesség a repülőtérről, hogy az ’Airport Council International’ 2005-től tizenkétszer választotta meg az Incheon-i repteret a világ legjobbjának.

Mi található Szöulban, amiért érdemes ide egyszer ellátogatni?

Röviden: történelem, modern városrészek, hegyek, dombok, tengerpart, szuper koreai BBQ..765930603.jpg

Szöul, mintha nem is egy ázsiai főváros lenne, hanem egy 22. századi európai nagyváros. A nagyvárosi kép mellett Szöul megőrizte a zöld területeit is, rengeteg park, erdős rész található a városban, hatalmas fák szegélyezik a több sávos utakat, hihetetlenül tiszta utcák, nem igazán érzékeltem, hogy ez egy 10 milliós város.

Három teljes napot töltöttünk Szöulban, ami tökéletes elegendő idő erre a városra. Sőt nekünk még egy fél napos kirándulás is belefért a DMZ-hez, a világ egyik legjobban védett határvonalához, a koreai demilitarizált övezethez, amihez előszeretettel viszik a vezetett túrákat, már 40-50 $-tól.

Mi is az a DMZ? Észak-Korea és Dél-Korea között húzódó 4 km-es széles demarkációs vonalat nevezzük DMZ-nek, ami 1953-tól áll fent a két ország között. A koreai háborút csak fegyverszüneti egyezménnyel zárták le, mai napig nem kötött a két Korea békeszerződést egymással.

Fél évnyi kínai élet után, számomra Szöul maga volt a felüdülés, míg anyukámnak (igen ismét ő lett az utazós partnerem, már kezdek beletörődni :)) megdöbbentő volt a koreaiak ridegsége, hisz egy évvel ezelőtt, amikor Kínában töltött egy hetet, teljesen más tapasztalt a kínaiaktól, hisz a kínaiak sokkal közvetlenebb voltak, még akkor is, ha nem beszéltek angolul. Viszont Kína után én imádtam, hogy nem bámulnak meg az emberek, nem fotóznak állandóan, nem akarnak fényképet készíteni velem, szinte mindenki beszél angolul, és nem akarnak folyamatos elütni biciklivel, robogóval, autóval.

Szállás

Szöulban elég magasak a szállás árak, ezért hostelben foglaltam egy két ágyas szobát, ami lent volt a pincében. Nem a legjobb választás lett, de az árfekvésével viszonylag az alacsonyabb kategóriába tartozott, és jó volt az elhelyezkedése. Persze ez egyén és pénztárca függő, hogy ki mit választ. Nekünk a fő szempont az volt, hogy olcsó legyen, és lehetőleg mindenhova könnyen eljussunk. A hoteltől a hostelen át természetes minden megtalálható, sőt még hagyományos koreai házat is kifoghatunk airbnb-en.

img_0637.JPGKözlekedés

Szokásunkhoz híven gyalog mentünk mindenhova, napi 20 km-t gyalogolni? Nem számít!

Sehol nem éreztük magunkat veszélyben, még este/éjszaka sem. Mindenki segítőkész, még ha a koreaiak részegek is, akkor is megpróbálnak segíteni. Hatalmas előny, hogy szinte mindenki beszél angolul. Szöulnak remekül kiépített tömegközlekedési hálózata van. A városban 21 metró vonal található, a város szinte minden részét el lehet érni a metróval. Ezenkívül remek busz és bicikli (mint Budapesten a Bubi) hálózata van. A jegyvételnél érdemes odafigyelni, hogy milyen jegyet veszünk, van egy pár variáció, és ha rosszat veszünk, akkor a kapu nem enged ki, mivel kártyás-kapu rendszerek vannak a metróknál. Szerencsére a koreaiak azonnal megmentik a bamba turistát, aki rossz jegyet vett, hogy ki tudjon jutni a kapun, mint ahogy velünk is megtörtént. :)

Kajaszeretők előre! Rengeteg utcai árus, koreai és nyugati éttermek, francia pékségek, kávézók, cukrászdák tömkelege, és természetes koreai BBQ, az én egyik legnagyobb szerelmem. Mi is az, hogy koreai BBQ? Egy rácsos grill lap van az asztal közepébe süllyesztve, amin saját magunknak lehet sütögetni a különböző zöldségeket és húsokat, mindenki szájízének megfelelően. (és van Budapesten is nagy örömömre! :) )

Ha már gasztronómia, akkor az italozós helyeket se lehet kihagyni. A város szuperebbnél szuperebb helyekkel van tele, mindenki megtalálja a neki valót. Szöulban található egy hipszter negyed (Itaewon), ahol számos kisebb-nagyobb rooftop bar van. Ezen felül rengeteg étterem és különböző barista hely is található itt, nagyon sok kávézó úgy néz ki, mintha valakinek a nappalijába ültünk volna be.

Látnivalók

A kötelező látványosságokat, mint a Gyeongbokgung Palace-t és a Changdeokgung Palace-t érdemes megtekinteni. A belépők olyan 600-1000 Ft körül vannak, viszont jó hír a diákoknak, hogy figyelembe veszik a diákigazolványt, így még olcsóbban lehet bemenni. HA viszont igazi koreai élményt szeretnénk, kibérelhetjük a hagyományos koreai népviseletet, a hanbokot (bárhol a városban), ami számos kedvezménnyel ruház fel minket, mint például ingyenesen látogatható nagyon sok múzeum így. Ennek az ára változó 1 napra kb.28.000 koreai won (kb. 7000 HUF).

Bukchon Hanok Village természetesen elengedhetetlen része Szöulnak. Az egész negyedben hagyományos koreai házak vannak, ahol mai napig laknak. Sokat közülük ingyenesen is meg lehet tekinteni belülről, mivel sokszor galériaként üzemelnek. A városnak ebben a részében nagyon sok kézműves ruha bolt, kávézó, étterem is található, érdemes időt szánni arra, hogy csak bóklásszunk itt az utcákon.

Myeong-dong az első számú bevásárló kerülete Szöulnak, ahol minden megtalálható, kaja, ruha, pia, utcai árusok tömkelege, egy szóval hatalmas embertenger. Továbbá pénzt váltani is itt érdemes, mivel nagyon sok kis privát váltó van, és az árfolyamon is nyerhetünk. Myeong-dong mellett található az N Seoul Tower. A Soul Tower egy kisebb dombon (hegyen) található a város közepén, ahová fel juthatunk felvonóval és gyalog is. Ha nem is megyünk fel a toronyba, akkor is csodálatos kilátás tárul elénk, már ha nincs hatalmas szmog és köd, sőt elláthatunk a főváros, szinte minden részébe.

Mi délután mentünk fel Myeong-dongból felvonóval, bár akár fel is gyalogolhattunk volna, és a másik oldalán sétáltunk le az erdőn keresztül a fiatalos Itaewonba. Az utolsó esténket ebben a negyedben töltöttünk Soyeon barátnőmmel. Hangulata valami varázslatos, ahogy a különböző kultúrák találkoznak itt, nyugati, de mégis ázsiai.

Remélem kedvet kaptatok Szöulhoz, és lehetőségetek lesz oda ellátogatni egyszer..:)

Dél-Korea további részei még felfedezésre várnak.

tf.

fényképek: saját fotók - IG: tfruzsa

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.